Asenkron Motorlarda Hız Denetimi 2
Kutup
Sayısının Değiştirilmesi
Motorun
statorun sargılarında oluşan manyetik alanı belli kayıplar
dışında rotora olduğu gibi aktarım yapar. Statorun oluk sayısına
göre kutup sayısı oluşacak ve bu statorda oluşan kutuplanma
olduğu gibi rotora aktaracaktır. Dolayısıyla statordaki kutup
sayının değişmesi aynı şekilde rotorda da değişmesini
sağlayacaktır.
Statordaki
kutup sayısının değiştirilmesi motorun ancak belirli
frekanslarda ve bunun sonucunda belirli devir aralığında hız
kontrolü yapılması anlamına gelmektedir. Örnek olarak 50Hz’lik
bir kaynak frekansı asenkron motorun 1500, 600,300 rpm gibi farklı
senkron hızların elde edilmesi mümkün olduğu gibi her aralıkta
hız kontrolü yapmak imkanı yoktur. Kaynak frekansının 25
35Hz’lik gibi hassas noktalarda çalışması gerektiren motorların
kutup sayısının değiştirilmesi mümkün değildir. Bunun nedeni
kutup sayısının değişimi için stator sargılarının değişimi
gerektirdiği ve motorun çalışma anında değişimi yapılmasının
mümkün olamayacağından hassas frekanslarda hız kontrolü
yapılamayacaktır.
Giriş Frekansının Değiştirilmesi
Bir
endüksiyon motorun giriş frekansının değiştirilebilmesi
olanağını sağlayan ve endüstri de AC-AC konventör olarak
bilinen frekans konventörleri üretilmiştir. Bu yöntem ile motorun
hızı istenilen değerler arasında frekansın hassas bir değerde
olması bakılmazsızın değiştirilebilmesi sağlanmıştır.
Bir
endüksiyon motorun çalışma bölgesinde frekans dışında farklı
frekanslarda kullanılması halinde, motorun çalışma bölgesinde
bazı faktörleri göz ardı etmemek gerekmektedir.
Bu
faktörlerde en önemlisi stator sargı empedansının giriş
frekansı ile birlikte değişmesidir. Motorun statordaki her bir
fazın empedansı aşağıdaki gibi ifade edilecek olursa;
Z^2=(R^2)+(XL^2)
XL=2*pi*f*L
Yukarıdaki
ifadeden anlaşılacağı üzere kaynak frekansının artması sonucu
statorun sargı empedansının artmasına neden olacaktır. Bu
durumda sabit gerilimde akımın ve
çıkış
gücünün azalması anlamına gelmektedir. Aksi durumda ise giriş
frekansının azalmasıyla da statorun sargı empedansının
azalacağı dolayısıyla sabit gerilimde motorun statorda oluşan
mıknatıslanma akımının artmasına neden olacaktır. Akımdaki bu
artış çıkış momentini de pozitif yönde etkileyeceğinden
motordaki sargıların bir süre sonra ısınmasına ve daha sonra
sargılarının yanmasına neden olacaktır. Gerçekte akımın giriş
frekans ile bu şekilde değişimi motorun gerilim –frekans
oranının sabit tutulmasıyla engellenir. (V/f oranı)
Şöyle
ki giriş frekansı ile doğru orantıda giriş gerilimi değiştirilse
sabit bir mıknatıslanma akımı elde edilebilir. Böylece sabit V/f
ile çalışan motorun sabit bir momentin oluşmasını
sağlayacaktır. Yalnız bu giriş frekansının yüksek seviyelere
çıkarılması sonucu V/f oranı sabit tutulamayacaktır. Bunun
nedeni frekansın yüksek bir seviyede tutulması sonucu V/f oranın
sabit tutmak için giriş geriliminin artmasını da sağlayacaktır.
Gerilimin artmasının sonucu motor sargılarının daha fazla enerji
çekerek ısınmasına bir süre sonra sargıların yanması
gerçekleşecektir.
Diğer
bir faktör ise giriş frekansının nominal değerden (50 Hz) daha
düşük frekans seviyelere çekilmesi sonucu yine V/f oranını
sabit tutmak amacıyla bu sefer gerilim azalacağından statorun
sargı direnicinin ihmal edilemeyecek düzeyde gerilim düşümüne
yol açması dolayısıyla da akımın azalıp motorun başlangıçtaki
kalkış performansının düşmesine yol açacaktır.
Bu
tür problemleri ortadan kaldırılması için giriş frekansının
yüksek frekanslarda çalıştırılmasını sağlayan frekans
konvertörlerin yapısındaki yüksek akım ve gerilimde iyi bir
anahtarlama elemanı olarak kullanılan IGBT (İnsulated Gate Bipolar
Transistor) ve giriş frekansın düşük seviyelere çekilmesinde
oluşacak gerilim düşümü sorunlarına karşın yine frekans
konvertörlerin yapısında bulunan voltage bootslar ile sistemi
kompanze edilerek motorların güvenli bir şekilde çalışmasını
sağlamaktadırlar.