DIŞ GÜÇLERİN BLOK KOYDUĞU YERLİ ARABA ÖYKÜSÜ: DEVRİM ARABALARI
DIŞ GÜÇLERİN BLOK KOYDUĞU YERLİ ARABA ÖYKÜSÜ : DEVRİM ARABALARI
Türkiye’nin kendi
otomobilini üretme fikri olarak bu konuyu dikkate alan dönemin Cumhurbaşkanı
Cemal Gürsel’dir.
Otomobil
üretmekteki ilk amaç ordu’nun kendi binek otomobil ihtiyacını karşılamaktır.
Onaylanan bu proje o dönem 4,5 ay gibi kısa bir zaman içinde ve 1.400.000 Türk
Lirası gibi bir ödenekle tamamlanmıştır.
Üretimden çıkan
otomobil Cemal Gürsel’i Cumhuriyet
bayramına götürecek ve orada halka görücüye çıkacakken ilk vazifesini
gerçekleştiremez. Çünkü benzinin bitmesiyle ancak 200 metre gidebilmiştir. Bu
durumdan dolayı Cemal Gürsel tarihin mizah sayfalarına geçen ‘’Garp kafasıyla
araba yaptık, şark kafasıyla benzin koymayı unuttuk’’ tabirini kullanır.
Otomobilin yolda
kalmasının nedeni ise trende oluşabilecek bir tehlikede zarar görmemeleri
düşüncesiyle Eskişehir’den Ankara’ya tren ile taşınan devrim otomobillerine
benzin konulmamasıdır. Bunun sebebi ise o zamanlar Türkiye’de trenler kömürle
çalışıyordu. Lokomotiften sıçrayabilecek kıvılcımlar benzinin alev
almasına neden olacağı düşüncesidir benzinin koyulmama sebebi.
Otomobile benzini
Ankara’da konvoy yolunun üzerindeki bir benzin istasyonundan alınmasına karar
verilir. Bu da bu projeyi gerçekleştiren mühendislerin hatayı en aza indirmek
istemelerindendir. Fakat bütün bunların tam tersine Cemal Gürsel’in Meclis
önünde beklediği haberi alınır. Ve yakıt ikmaline fırsat kalmadan hemen Meclise
giderler.
Cemal Gürsel’ e iki
adet Devrim otomobili sunulur. Bu otomobillerin biri bej diğeri ise siyah
renklidir. Cemal Gürsel siyah olan otomobili daha çok beğenir ve ona biner.
Fakat trende gelirken siyah renkli otomobil lokomotife daha yakın konulduğu
için ona az benzin koyulur. Bu sebepten dolayı araba 200 metre sonra öksürerek
durur. Çünkü arabanın benzini bitmiştir. Cemal Gürsel gezisini diğer bej olan
otomobil ile sürdürür. Anıtkabir’e ve tören alanına bu bej araba ile gider.
Bu olayı basın
yalan ve asılsız haberlerle "devletin parasını boş yere gömdünüz", "araç 200 metre
gitti durdu" "bu muydu araba" gibi bir sürü haberlerle gazetelere manşet yaparlar.
O zamanlar milli
otomobili yapılmasını engelleyemeyen güç, seri üretime geçmesini engellemiştir.
O tarihler de üretilen Devrim arabası bugün Eskişehir TÜLOMSAŞ’ta
sergilenmektedir ve hala saat gibi çalışmaktadır.