12 Şubat 2017 Pazar

Neden Uçakların Pencereleri Yuvarlaktır...


Uçakların pencereleri neden yuvarlaktır, biliyor musunuz?


Her zaman mühendislik bir adım önde olmayı gerektiriyor ki en güzel örneğini sizlere bu video ve makaleyi paylaşarak göstereceğim. Video ve makalede yuvarlak pencerelerin öneminden bahsetmiyor. Daha da önemlisi sanayi ile ilgili yapılan projelerin ne denli önemli olduğunu ve mühendislik yapmanın ne derece avantajlar getirdiğini açıklıyor bu makale sizlere. Videoyu izledikten hemen sonra yazıyı okuyabilirsiniz. Eğer ben kısaca 1 dk da öğrenmek istiyoum derseniz de videoyu sadece izlemeniz yeterli olacaktır. Hadi Başlayalım...
Sorduğumuz bu sorunun cevabını bulabilmek için, 1950’li yıllara dönmemiz gerekmektedir.


27 Temmuz 1949 senesinde ilk kez deneme uçuşunu gerçekleştirmiş olan ve aynı zamanda 2 Mayıs 1952 yılında BOAC filosunda resmi olarak hizmete giren, bir İngiliz yapımı "de Havilland Comet", havacılık tarihinde ilk jet motorlu yolcu uçağı ünvanını kazanmıştı.

İngilizler bu önemli hamle ile, jet motorlu yolcu uçağı üretiminde bir adım öne geçmiş akabinde, sonraki seneler için büyük bir avantaj yakalamışlardı.

Fakaaaattt uçağın hizmete girişinin üzerinden sadece bir yıl geçmişti ki, arka arkaya uçaklarda amansız kazalar yaşanmaya başlandı.

İlk zamanlarda pilotaj hatası denilse de, kazaların devam etmesi ve durdurak bilmemesi sonucunda Comet’ler hizmetten çekilmiştir, sonrasında da geniş kapsamlı bir soruşturma açılmıştır.

Bir Comet tamamen suya batırılarak, basınç testleri uygulandı.

hepsinin sonucunda ortaya çıkan sonuc , uçağın köşeli bir biçimde dizayn edilmiş olan pencerelerinde büyük bir gerilim oluştuğu ve sonunda gövdenin, bu noktalardan yırtıldığı ya da havada iken hasar gördüğü tespit edildi.
de Havilland firması hemen kolları sıvadı ve, yuvarlak hatlara sahip pencerelere sahip olan yeni bir Comet modeli üretmeye başladı.

Fakat iş işten geçmişti.

Sektörde Comet’lere olan güven sarsılmışken, Boeing, McDonnell Douglas gibi Amerikalı uçak frimaları avantajlı bir konuma gelmişti.

Kasım 1965 senesine gelindiğinde, İngiliz BOAC firması filosundaki son Comet’i emekliye ayırmış oldu.

Sonuçta, basit gibi görünen ve sonucunda ne olacağı hiç düşünülmeyen bir tasarım tercihi, yolcu uçağı üretimi gibi yüksek derece büyük ve önemli stratejik bir endüstrideki baş rol oyuncusunu yerinden etmiş oldu.
Ekstra avantajları da daha az yakıt daha az sarsıntı ve daha az türbülans oldu... İyi seyirler diliyorum.